لوگو صنعت آفرین سانیار

کاربرد کک سوزنی

کک سوزنی

کک سوزنی یک ماده خام سرشار از کربن است که از وکیوم باتم، مازوت، زغال سنگ، گیلسونیت و … قابل استحصال می باشد. این ماده دارای استحکام بالا، رسانایی الکتریکی و حجیم است، در حالی که دارای ضریب انبساط حرارتی (CTE) پایین می باشد. همچنین به دلیل جهت گیری موازی لایه ها و شکل فیزیکی خاص آن، گرافیتی پذیری عالی را از خود نشان می دهد. این ویژگی و خواص، کاربرد کک سوزنی در جهان را در صنایع مختلف گسترش داده است. کک سوزنی به عنوان ماده اولیه برای تولید الکترودهای گرافیتی استفاده می شود.

الکترود گرافیتی

از مهم ترین کاربردهای کک سوزنی استفاده آن در صنایع فولاد و آلومینیم سازی است. کک سوزنی به عنوان ماده اولیه برای الکترودهای گرافیتی در کوره الکتریکی استفاده می شود. کک سوزنی یک نوع خاص از کک نفتی است که از ارزش بسیار بالایی در تولید الکترودهای گرافیتی برخوردار می باشد. از دیگر ویژگی های کک سوزنی، ضریب انبساط حرارتی بسیار پایین (CTE) است که در کوره‌های قوس الکتریکی در صنعت فولاد استفاده می‌شود. ساخت الکترودها با فرآیندهایی از جمله پخت و پخت مجدد، برای تبدیل کک به گرافیت، گاهاً تا شش ماه به طول می انجامد.

از آنجایی که این الکترودها دارای مقاومت الکتریکی کم، استحکام مکانیکی و مقاومتی بالا در برابر شوک حرارتی و مقاوم در برابر اکسیداسیون هستند، به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این، کاربرد کک سوزنی در تولید گرافیت مصنوعی نیز است که از آن برای ساخت باتری‌های لیتیوم یونی برای وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) استفاده می‌شود. امروزه به دلیل افزایش نگران کننده سطح آلایندگی در جهان، تقاضای بازار برای تولید بیشتر خودروهای هیبریدی را افزایش داده است. جدای از این، کک سوزنی در ساخت کربن ویژه استفاده می‌شود که در صنعت الکترونیک به عنوان یک افزودنی کنترل ویسکوزیته برای محافظ الکترومغناطیسی و یک ترکیب کابل نیمه رسانا مورد توجه قرار می‌گیرد. در همین راستا، از آنجایی که کربن ویژه دارای قدرت رنگ‌دهی و پراکندگی عالی است، کاربرد گسترده‌ای در صنعت ساختمان پیدا می‌کند.

انواع کک سوزنی

کک سوزنی از لحاظ خوراک اولیه به دو گروه تقسیم می شود که در کاربرد کک سوزنی و بازار مصرف تأثیر گذار است: کک سوزنی بدست آمده از نفت خام و کک سوزنی بدست آمده از زغال سنگ. از هر دو نوع کک سوزنی می توان برای تولید الکترودهای گرافیتی استفاده کرد. اما کک سوزنی تولید شده از زغال سنگ در مقایسه با کک سوزنی تولیدی از نفت خام، دارای خواص فیزیکی بهتری است. مانند ضریب انبساط حرارتی پایین و مقاومت الکتریکی کم، همراه با فرسایش و شکستگی کمتر.

شرکت های الکترود سازی اغلب الکترودهای گرافیتی UHP و HP با اندازه بزرگ را با استفاده از کک سوزنی نفتی تولید می کنند. شرکت های ژاپنی نیز برای تولید الکترودهای گرافیتی با قطر کمتر از 600 میلیمتر از مقداری کک سوزنی مبتنی بر زغال سنگ به عنوان مواد خام استفاده می کنند. در حال حاضر کک های سوزنی تولید شده در چین با استفاده از خوراک زغال سنگ تولید می شوند.

بازار جهانی کک

بازار کک سوزنی در سال 2021 حدود 1400 تن تخمین زده شده و انتظار می رود در بازه 2022 تا 2027، CAGR بیش از 10٪ را ثبت کند.

تولیدکنندگان الکترودهای گرافیتی که فولاد را از طریق کوره‌های قوس الکتریکی تولید می کنند، وابستگی شدیدی به قیمت نفت خام دارند. مشکلات در حمل و نقل نفت خام و دسترسی به خوراک، سیاست و رویکرد کشورها در قبال نفت، فرایندهای تولید کک و… از عواملی هستند که بر روی عرضه و تقاضای کک و الکترود گرافیتی مؤثر هستند.

در شرایط کنونی به منظور تولید باتری های لیتیومی یونی که یک نوع خاص از کاربرد کک سوزنی است و افزایش مقدار ضایعات فولادی، تقاضای فزاینده‌ای در بازار وجود دارد.

افزایش تولید باتری لیتیوم یونی در اروپا احتمالاً به عنوان فرصتی برای بازار مورد مطالعه در دوره پیش بینی شده عمل می کند.

انتظار می رود منطقه آسیا و اقیانوسیه بر بازار تسلط داشته باشد و همچنین احتمالاً شاهد بالاترین CAGR در طول این دوره خواهد بود.

بازار جهانی کک سوزنی

منطقه آسیا و اقیانوسیه

نتظار می رود منطقه آسیا و اقیانوسیه بر بازار کک سوزنی تسلط داشته باشد زیرا این منطقه دارای کشورهایی مانند چین (بزرگترین تولید کننده و مصرف کننده کک سوزنی) و ژاپن است.

چین بیشترین مصرف و ظرفیت تولید الکترود گرافیتی در مقیاس جهانی را دارد. بنابراین این کشور قابلیت تولید مقدار فولاد بسیار زیادی را دارد و در نتیجه تقاضای کک سوزنی بسیار زیادی را خواهد داشت.علاوه بر آن، دولت چین بر توسعه ابزارهای سازگار با محیط زیست برای تولید فولاد تمرکز دارد. چند صد هزار تن ظرفیت جدید کوره قوس الکتریکی در حال حاضر در دستور کار این کشور قرار دارد. در حال حاضر حدود 20 درصد فولاد از کوره های قوس الکتریکی در این کشور تولید می شود.

ژاپن یکی از تولیدکنندگان پیشرو و همچنین صادرکننده کک سوزنی بر پایه نفت خام و زغال سنگ است. شرکت های ژاپنی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الکترود گرافیتی در سراسر جهان هستند.

از این رو، انتظار می رود منطقه آسیا و اقیانوسیه بر اساس جنبه های ذکر شده بر بازار جهانی تسلط یابد.

کک سوزنی یکی از محصولات پرکاربرد اما کاملا وارادتی در کشورمان می باشد که نیاز به دانش فنی فوق تخصصی و تجهیزات High Tec دارد. با عنایت پروردگار و تلاش شبانه روزی تیم فنی شرکت صنعت آفرین سانیار امروز ما به دانش فنی تولید کک سوزنی دست یافته ایم.

شرکت صنعت آفرین سامیار به عنوان اولین شرکت در کشور، توانسته است دانش فنی تولید کک سوزنی را بومی سازی نماید. برای اطلاعات بیشتر و کسب مشاوره فنی می توانید با ما در تماس باشید.

نمودار بازار جهانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک در فیس بوک
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک در توییتر
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک در لینکدین
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک در تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک در واتساپ
اشتراک گذاری در email
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.