لوگو صنعت آفرین سانیار

مینی پالایشگاه میعانات گازی

میعانات گازی

میعانات گازی یک جریان مایع هیدروکربنی است که از گاز طبیعی جدا شده و متشکل از هیدروکربن های با وزن مولکولی بالاتر است که به عنوان اجزای تشکیل دهنده گاز طبیعی در مخزن وجود دارد. اما به صورت مایع در جداکننده ها، تأسیسات میدانی یا کارخانه های فرآوری گاز بازیافت می شود. مینی پالایشگاه میعانات گازی امروزه به دلیل بازدهی بالا مورد مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

به طور معمول، میعانات گازی حاوی هیدروکربن هایی است که تا C8 می جوشند.زمانی که دما و فشار گاز به شرایط جوی کاهش می یابد، معمولاً از یک جریان گاز طبیعی در نقطه تولید جدا می شود.

میعانات گازی

 میعانات بیشتر از NGLها و مواد محدوده نفتا تشکیل شده است و دارای API از 45 تا 70+ است. NGLها شامل اتان، پروپان، بوتان ها و پنتان ها و هیدروکربن های با وزن مولکولی بالاتر (C6+)هستند.میعانات گازی حاوی پنتان ، هیدروکربن ­های سنگین ­تر و دارای مقدار گوگرد پایینی است .

تقریبا 60 درصد از آن را نفتا و 30 درصد را نفتِ گاز تشکیل می دهد میعانات گازی، یکی از محصولات ارزشمند استخراج شده از مخازن گازی بوده و قیمت آن کمی بالاتر از قیمت نفت خام در بازارهای جهانی است.

مایعات گاز طبیعی (NGL) و میعانات به طور کلی می توانند به جای هم استفاده شوند.NGLها و میعانات هر دو شامل جریان مخلوطی از هیدروکربن ها هستند.که نشان دهنده هیدروکربن های سبک، مانند اتان، و هیدروکربن های سنگین تر، مانند پنتان هستند.

مینی پالایشگاه میعانات گازی

میعانات پس از جدا شدن از گاز طبیعی معمولاً مانند نفت خام در نظر گرفته می شود. می توان آن را با دیگر جریان های نفت خام سنگین تر ترکیب کرد یا مستقیماً با خط لوله یا تانکر به بازار فرستاد. میعانات گازی را اگر با نفت خام معمولی تر مخلوط کنیم می توان در یک پالایشگاه فرآوری کرد. متناوباً، می‌توان آن را مستقیماً به یک تقسیم‌کننده میعانات فرستاد تا در اجزای آن جدا شود.

ارزش میعانات معمولاً پایین‌تر از نفت خام است زیرا محتوای ترکیبات سبک بالایی دارد، که مقدار زیادی LPG با ارزش کمتر و نفتای سبک تولید می‌کند و پردازش در حجم بالا در پالایشگاه را دشوار می‌کند. با این حال، برخی از میعانات حاوی حداکثر 40 درصد سوخت جت و گازوئیل هستند که قیمت آنها بالاتر از نفت خام است. زیرا حاوی مواد باقیمانده بسیار کمی هستند.

نفت خام و میعانات گاز طبیعی هر دو نشان دهنده درجات و چگالی های متفاوتی از هیدروکربن های مایع هستند. NGL ها را می توان به عنوان یک روغن بسیار سبک در نظر گرفت مینی پالایشگاه میعانات گازی با ظرفیتی کمتر از یک پالایشگاه، هم هزینه‌های ساخت را کاهش میدهند و هم سودآوری بهتری دارند.

میعانات چگونه تشکیل می شود؟

NGLها هیدروکربن های طبیعی هستند که از نظر ترکیب مولکولی سبک تر از نفت خام یا گاز طبیعی هستند. آنها به صورت بخار در گاز طبیعی وجود دارند و می توانند در نفت خام حل شوند. میعانات زمانی تشکیل می شوند که فشار بخار آنها به حدی کاهش یابد که مایعات گاز طبیعی از جریان گاز متراکم شوند و به مایعی تبدیل شوند که می تواند در دمای اتاق ذخیره شود.میعانات گازی یک محصول جانبی معمولی از هر دو تولید گاز و نفت است. در میدان گازی در فرآیند خشک کردن گاز تولید می شود. در میدان نفتی، بخشی از گاز همراه را تشکیل می دهد و بیشتر شعله ور می شود. میعانات گازی به جای شعله ور شدن، می تواند برای تولید محصولات با ارزش پالایشگاهی مورد استفاده قرار گیرد. مینی پالایشگاه میعانات گازی میتواند نقش بسزایی جهت تولید مواد اولیه در صنایع مختلف از خود ایفا کند.

فناوری شرکت صنعت آفرین سامیار

شرکت صنعت آفرین سامیار با دانش فنی خود میعانات گازی را به عنوان خوراک مینی پالایشگاه میعانات گازی برای تولید محصولاتی مانند بنزین (بنزین)، سوخت جت، گازوئیل و سوخت گرمایشی استفاده می کند. برخی از میعانات برای تولید اتیلن استفاده می شود. میعانات همچنین برای رقیق کردن روغن‌های سنگین‌تر با ویسکوز بالا استفاده می‌شود که در نبود میعانات گازی نمی‌توان آنها را به طور موثر از طریق خطوط لوله منتقل کرد.

در میادین گازی ترکیبات سنگین از سبک جدا می ­شود که ترکیبات سنگین که در فاز مایع نیز می ­باشند، به عنوان میعانات گازی (Plant Condensate) به بازار مصرف عرضه می­ شوند. در قیاس با نفت خام تنوع و مقدار ترکیبات آلاینده در میعانات گازی کمتر است. لذا همین موضوع سبب شده است که هزینه ­ی فراورش میعانات گازی در قیاس با نفت خام کمتر باشد.

 

جهت دریافت مشاوره رایگان و آشنایی با مینی ریفاینری طراحی شده توسط سامیار کلیک کنید.

تولیدات مینی پالایشگاه میعانات گازی سامیار

بنزین با درجه اکتان بالا،گازوئیل،نفت سفید(تینر روغنی) درصد زیادی از محصولات مینی پالایشگاه میعانات گازی تولید و عرضه شده در دنیا می­ باشد که از تاسیسات سرچاهی میادین گازی-نفتی استحصال می ­شود.

بزرگترین تولیدکنندگان میعانات گازی در حال حاضر روسیه و خاورمیانه و آمریکای شمالی هستند. تولید میعانات گازی در ایالات متحده اخیراً به دلیل افزایش تولید نفت و گاز شیل افزایش یافته است. تولید استرالیا نیز به دلیل میادین بزرگ گاز طبیعی فراساحلی در حال افزایش است.لازم به ذکر است که بالاترین میزان تولید میعانات

 گازی ایران از میدان گازی پارس جنوبی تامین می شود، این میدان گازی یکی از بزرگترین منابع گازی کشور به شمار می رود که روزانه ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی به وسیله پارس جنوبی تولید می شود و چیزی حدود ۱۸ میلیارد بشکه نفتی را در خودش جای داده است.

انتقال محصولات مینی پالایشگاه میعانات گازی

میعانات توسط سازمان ملل متحد به عنوان مایع قابل اشتعال طبقه بندی می شوند. آنها تحت پوشش ضمیمه مارپل 1 (جلوگیری از آلودگی توسط نفت) قرار دارند و بنابراین می‌توانند در تانکرهای نفت خام به جای تانکرهای شیمیایی/محصولات حمل شوند. طبق دستورالعمل‌های صنعتی، هنگام حمل میعانات با فشار بخار بسیار بالا، اقدامات احتیاطی ویژه باید اعمال شود،  از جمله بارگیری به روش‌های بارگذاری بسته و نظارت بیشتر برای نظارت بر پراکندگی گاز.

تفاوت های نفت خام و میعانات گازی به عنوان 2 خوراک مینی ریفاینری:

نفت خام و میعانات گازی دو نوع مختلف از هیدروکربن ها هستند که می توانند به عنوان خوراک مینی ریفاینری ها مورد استفاده قرار گیرند. در اینجا به چند تفاوت اساسی بین آنها اشاره میکنیم:

 

 ترکیبات: نفت خام مخلوطی از هیدروکربن های مختلف مانند آلکان ها، سیکلوآلکان ها و مواد آروماتیک است، در حالی که میعانات گازی عمدتاً از هیدروکربن های سبک مانند متان، اتان، پروپان و بوتان تشکیل شده است.

 

 چگالی: نفت خام چگال تر از میعانات گازی است، به این معنی که انرژی بیشتری در واحد حجم دارد.

 

 فرآیند پالایش: پالایش نفت خام به دلیل تنوع بیشتر هیدروکربن‌های موجود، معمولاً پیچیده‌تر از میعانات گازی است. در نتیجه، نفت خام نیاز به فرآوری گسترده تری برای تولید محصولات مورد نظر دارد.

 

 قیمت: قیمت نفت خام به دلیل تقاضا و پیچیدگی بیشتر، عموماً بالاتر از قیمت میعانات گازی است.

اثرات زیست محیطی: میعانات گازی دارای محتوای گوگرد کمتری نسبت به نفت خام است، به این معنی که پالایش آن می تواند انتشار گوگرد و سایر آلاینده های کمتری تولید کند. علاوه بر این، میعانات گازی انتشار گازهای گلخانه ای کمتری نسبت به نفت خام تولید می کند

 

تنوع محصولات تولیدی: میعانات گازی را می توان برای تولید محصولات مختلفی از جمله پروپان، بوتان و سایر هیدروکربن های سبک پردازش کرد که می تواند برای کاربردهای مختلف تقاضای زیادی داشته باشد.

 

در دسترس بودن: میعانات گازی اغلب به عنوان یک محصول جانبی استخراج گاز طبیعی تولید می شود، به این معنی که می تواند به راحتی در مناطقی که تولید گاز طبیعی بالا است در دسترس باشد..

خواص خوراک مورد استفاده در مینی پالایشگاه میعانات گازی

ترکیب میعانات بسته به منبع آنها و نحوه فراوری آنها متفاوت است. ظاهر آنها از بی رنگ تا زرد یا قهوه ای متفاوت است. به طور معمول، میعانات گازی عمدتاً از آلکان ها (هیدروکربن های اشباع شده، مانند بوتان، پنتان و هگزان) تشکیل شده اند و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH) کمی دارند که معمولاً در نفت خام یافت می شوند. میعانات حلالیت بسیار کمی در آب دارند و بسیار فرار هستند. آنها همچنین چگالی کمی دارند و اگر نشت کنند، معمولاً روی سطح دریا شناور می شوند و به سرعت شروع به تبخیر می کنند.

تجهیزات مورد استفاده در مینی پالایشگاه میعانات گازی

مینی پالایشگاه میعانات گازی دارای تجهیزات مختلفی است که عمده ترین آنها در زیر اشاره شده است:

نمک زدایی

تقطیر اتمسفر

گوگرد زدایی بنزین

تقسیم کننده بنزین

واحد ریفورمر

تجهیزات ذخیره سازی، ایمنی و کنترلی

 

به عنوان مثال، برخی تجهیزات فرایندی مهم و واحدهای مورد استفاده در این واحد عبارتند از:

تصفیه آب و پساب

سیستم تولید بخار

کنترل فشار

واحد فلر

منبع تغذیه برق

اثرات زیست محیطی

خطرات اصلی مربوط به نشت میعانات به انفجار، آتش سوزی و قرار گرفتن در معرض بخارات مرتبط است. علاوه بر خطر برای انسان، ممکن است پرندگان، پستانداران دریایی و سایر موجودات مجاور را بکشد یا به آنها آسیب برساند.

در اثر موج، مقداری پراکندگی میعانات ممکن است رخ دهد. بخش‌های کوچکی از ترکیبات سمی موجود در میعانات می‌تواند بر ماهی‌ها در چند متر اول ستون آب تأثیر بگذارد

.شرکت دوستدار محیط زیست صنعت آفرین سامیار با دانش فنی خود در زمینه مینی پالایشگاه میعانات گازی، سعی دارد از ادامه تخریب محیط زیست توسط این ماده جلوگیری کرده و با استفاده از علم پالایش و تقطیر میعانات گازی کم ارزش را به محصولات با ارزشی چون بنزین و گازوئیل تبدیل کند.

جهت کسب مشاوره تخصصی تیم فنی سامیار جهت احداث واحد پالایش میعانات گازی با ما در تماس باشید.

همچنین جهت آشنایی با مینی ریفاینری طراحی شده توسط سامیار کلیک کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک در فیس بوک
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک در توییتر
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک در لینکدین
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک در تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک در واتساپ
اشتراک گذاری در email
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.