لوگو صنعت آفرین سانیار

مینی پالایشگاه نفت خام

خدمات سامیار

شرکت صنعت آفرین سامیار با احداث خط مینی پالایشگاه نفت خام خدمات زیر را تضمین می کند:

کیفیت محصولات

تطابق با استانداردهای جهانی

ارزش افزوده بالا

قیمت تمام شده رقابتی

 

جهت دریافت مشاوره و آشنایی با مینی ریفاینری طراحی شده توسط سامیار کلیک کنید.

در ادامه به مفاهیم اصلی و اطلاعاتی درباره ی پالایشگاه نفت خام میپردازیم.

 

علم پالایش

تامین سوخت باکیفیت، از طریق عملیات ایمن و سازگار با محیط زیست اساس کار احداث خط مینی پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی می باشد. ترکیبات هیدروکربنی منشأ اصلی تأمین سوخت‌ها و محصولات ضروری که اساس زندگی مدرن هستند، می باشند.

 

نفت خام

نفت خام، مایعی است تیره رنگ و با ویسکوزیته بالا که سرشار از ترکیبات هیدروکربنی، فلزات، نافلز و دیگر ترکیبات شیمیایی می باشد. این ماده به منظور دستیابی به خلوص بالای محصولات تولیدی، فرایندهای جداسازی بسیاری را در مینی پالایشگاه نفت خام پشت سر می گذارد.

ماده بارزش نفت با ارزش مخلوطی از هیدروکربن های مایع نسبتاً فرار (ترکیباتی که عمدتاً از هیدروژن و کربن تشکیل شده اند) است، اگرچه حاوی مقداری نیتروژن، گوگرد و اکسیژن نیز می باشد. عناصر طیف وسیعی از ساختارهای مولکولی پیچیده را تشکیل می دهند که برخی از آنها به راحتی قابل شناسایی نیستند. با این حال، صرف نظر از تغییرات، تقریباً تمام نفت خام بین 82 تا 87 درصد کربن وزنی و 12 تا 15 درصد هیدروژن وزنی دارند.

ترکیبات نفت خام

نفت معمولاً با نوع ترکیبات هیدروکربنی که در آنها رایج است مشخص می‌شوند: پارافین‌ها، نفتن‌ها و آروماتیک‌ها.

پارافین ها رایج ترین هیدروکربن ها در نفت خام هستند. برخی از پارافین های مایع اجزای اصلی بنزین (بنزین) هستند و بنابراین ارزش بالایی دارند.

نفتن ها بخش مهمی از تمام محصولات پالایشگاهی مایع هستند، که در مینی پالایشگاه میعانات گازی قابل استحصال هستند.

آروماتیک ها عموماً تنها درصد کمی از نفت خام را تشکیل می دهند. رایج ترین آروماتیک در نفت خام، بنزن است. این ماده به دلیل کاربردهای فراوان یک ترکیب محبوب در صنعت پتروشیمی محسوب می شود.

معیارهای کیفی نفت خام

از آنجایی که نفت خام مخلوطی از ترکیبات مختلف با نسبت های بسیار متفاوتی است، خواص فیزیکی آن نیز بسیار متفاوت است. به عنوان مثال، از نظر ظاهری، از بی رنگ تا سیاه متغیر است. این ترکیبات متفاوت سبب ایجاد واحدهای مختلف فرآوری در خط پالایش نفت خام می شود. مهم ترین ویژگی فیزیکی وزن مخصوص است. در اندازه گیری وزن مخصوص آزمایشگاهی، مرسوم است که مقدار 1 برای آب خالص در نظر گرفته می شود. مواد با چگالی کمتر از آب، مانند نفت خام، اندازه‌گیری‌های کمتر از 1 را دریافت می‌کنند. با این حال، صنعت نفت از مقیاس گرانشی مؤسسه نفت آمریکا (API) استفاده می‌کند که در آن به آب خالص به طور دلخواه گرانش API 10 درجه اختصاص داده شده است.

 مایعات با چگالی کمتر از آب، مانند نفت، دارای گرانش API عددی بیشتر از 10 هستند. بر اساس گرانش API آنها، نفت خام را می توان به عنوان سنگین، متوسط و سبک به صورت زیر طبقه بندی کرد:

سنگین: درجه API = 10-20

متوسط: درجه API=20-25

سبک: درجه API= بالاتر از 25

مینی پالایشگاه نفت خام، صنعتی نوظهور و رو‌به‌رشد

انقلاب صنعتی تغییرات عمده و زیادی را در صنایع مختلف ایفا کرده است. جهان طی چندین دهه شاهد توسعه مستمر بوده است. قرن بیستم برای صنعت روغن نیز چنین بود.

امروزه همه صنایع به غول تبدیل شده اند. در تمامی صنایع، تمایل برای تولیدات ماشین های غول پیکر، تولیدات غول پیکر و سودهای غول پیکر وجود دارد. اما مینی پالایشگاه نفت خام با مقیاس کوچکی از واحدهای بزرگ پالایشگاهی، این امکان را به سرمایه گذاران می‌دهد تا با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه‌تری، به محصول تولیدی برسند و به دلیل دوره بازگشت سرمایه کوتاه مدت به سود برسند.

مینی پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی

در واحدهای پالایش و فرآوری نفت خام، بسته به نیاز روز، فرایندها و واحدهای پالایشی مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. مهم‌ترین فرایندهایی که در پالایشگاه ها صورت می‌پذیرد عبارتند از:

(1) جداسازی بسیاری از انواع هیدروکربن‌های موجود در نفت خام

(2) تبدیل واکنشی محصولات اولیه و تولید فرآورده‌های مطلوب

(3) تصفیه محصولات از عناصر و ترکیبات ناخواسته.واحدهای پالایش و فرآوری نفت خام بسته به نیاز، میتواند شامل واحدهای مختلفی باشد.واحدهای جداسازی، کراکینگ،هیدروژناسیون، کک سازی، گوگردزدایی و… 

مهم‌ترین بخش‌های موجود در خط مینی پالایشگاه نفت خام و میعانات گازی هستند.خوراک در هر یک از این واحدها تحت شرایط دما و فشار عملیاتی مخصوصی می‌باشد. در یک نگاه اجمالی، نفت خام ابتدا در یک کوره گرم شده و به برج تقطیر ارسال می‌شود.

این برج تقطیر می‌تواند در فشار اتمسفر و یا فشار خلأ کار کند. محصولات بدست آمده از واحد جداسازی، توسط حرارت، فشار، یا کاتالیست ها و یا روش های دیگر در واحدهای مخصوص، به محصولات نهایی مانند بنزین و گازوئیل تبدیل می‌شود.

هزینه طراحی و ساخت مینی پالایشگاه نفت خام

هزینه اصلی راه اندازی مینی پالایشگاه نفت خام عمدتاً شامل سه بخش هزینه تجهیزات، هزینه حمل و نقل، نصب و هزینه کمیسیون است. یک شرکت طراحی و ساخت قابل اعتماد تجهیزات مینی پالایشگاه نفت خام، به شما در کاهش هزینه کل کمک زیادی می کند، زیرا اکثر تامین کنندگان قابل اعتماد به شما کمک می کنند تا یک شرکت حمل و نقل ارزان و قابل اعتماد پیدا کنید و با داشتن تجربیات غنی، دوره نصب و راه اندازی را کوتاه کرده و عملکرد عادی را تضمین کنند. در مورد هزینه تجهیزات، ظرفیت و ساخت قطعات مختلف نیز به شما مشاوره می‌دهند.

مهم‌ترین فواید مینی پالایشگاه نفت خام

چندین مزیت قابل توجه برای واحدهای مینی پالایشگاه نفت خام وجود دارد که در همه دیدگاه ها کاملاً منحصر به فرد هستند. کشورهای در حال توسعه آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و کشورهای جزیره ای زمینه زیادی برای نصب چنین پالایشگاه های نفتی در مقیاس کوچک دارند. مینی پالایشگاه های طراحی شده توسط شرکت سانیار دارای ویژگی های ویژه زیر است:

سرمایه گذاری کمتر

ظرفیت متنوع

تجهیزات فرایندی قابل اعتماد

تعمیر و نگهداری آسان

عیب یابی سریع تر و دوره شروع مجدد

عملیات تجاری قابل مدیریت

تولید مقرون به صرفه با روغن های مرغوب

استاندارد محصولات خط پالایش نفت خام

بسته به میزان سطح گوگرد موجود در نفت خام، این ترکیب به نفت خام ترش و شیرین تقسیم بندی می شود.  شیرین دارای گوگرد 0.5 درصد وزنی یا کمتر و نفت خام ترش دارای گوگرد 1 درصد یا بیشتر هستند. به طور کلی، هر چه نفت خام سنگین تر باشد، میزان گوگرد آن بیشتر است. گوگرد اضافی در فرایندهای خط پالایش نفت خام از نفت حذف می شود. از آنجایی که گوگرد بعنوان یکی از عناصر آلودگی هوا محسوب می شود مقدار آن در سوخت های وسایل نقلیه باید به حداقل برسد. استاندارهای بین المللی نظیر یورو 5 این مقادیر حداقلی را 10 قسمت در میلیون (ppm) گزارش کرده اند. شرکت صنعت آفرین سانیار با طراحی واحد گوگرد زدایی از سوخت های سبک و سنگین نظیر مازوت و وکیوم باتم قادر به کاهش مقدار سولفور موجود در سوخت تا سطح استاندارد یورو 5 می باشد.

محصولات مینی پالایشگاه نفت خام

 با توجه به الگوی تقاضای مدرن، ارزش بازار نفت خام به طور کلی با افزایش بازده محصولات سبک افزایش می یابد.

در پالایشگاه  زیر نظر نظر شرکت سامیار هر بشکه نفت خام را می توان به چندین محصول تبدیل کرد:

8 درصد گازهای پالایشگاهی و محصولات سبک مانند پروپان یا بوتان

49 درصد بنزین

32% نفت سفید، سوخت جت، گازوئیل و روغن گرمایشی

11٪ محصولات تخصصی مانند نفت کوره سنگین یا آسفالت

بنزین

سوختی برای خودروها و کامیون ها. گاهی اوقات با افزودنی هایی مانند اتانول برای سوختن موثرتر و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای مخلوط

سوخت جت

سوخت مبتنی بر نفت سفید مورد استفاده در هوانوردی

پروپان

گاهی اوقات پروپان گاز مایع (LPG) نامیده می شود،

حلال ها

تولوئن با خلوص بالا و زایلن‌های مخلوط که در چسب‌ها، پوشش‌ها، رنگ‌ها، سورفکتانت‌ها، سوخت‌ها، افزودنی‌های سوخت، مواد شیمیایی میدان نفتی و بسیاری کاربردهای

دیزل

صنعت آفرین سامیار محصولات سوخت دیزل با کیفیت بالا را ارائه میشود

اسفالت

قهوه ای تیره، مواد سنگین که عمدتاً برای ساخت و ساز جاده استفاده می شود.

گوگرد

عنصر ضروری موجود در نفت خام. می توان آن را از نفت خام جدا کرد و برای ساخت محصولات مختلفی از جمله آنتی بیوتیک ها فروخت.

مایعات گاز طبیعی

صنعت آفرین سامیار محصولات مایع گاز طبیعی (NGL) را در هر مکان پالایشگاه تولید می کند. محصولات شامل پروپان، بوتان معمولی، بوتان پالایشگاهی

شرکت صنعت آفرین سامیار و تیم متخصص ما در کنارتان خواهد بود تا نیاز شما به مشاوره فنی و احداث خط پالایش نفت خام را پشتیبانی کامل انجام دهد. با ما در تماس باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟ آن را با دیگران به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک در فیس بوک
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک در توییتر
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک در لینکدین
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک در تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک در واتساپ
اشتراک گذاری در email
ارسال از طربق ایمیل
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.